יעקב יוסף בן רוד ה גלה אייל בן דגנית מיכאל בן רבקה יונתן בן מרינה מרים אור יוסף בן דבורה חיה ינון נתנאל בן כרמלה הראל דרעי בן אושרת סיוון שמחה בת אוסנת דביר בן שלומית משה צבי בן עירית חגי בן אוריאנה יותם בן נעמי עומרי בן נועה עמיחי אברהם בן רבקה אלרואי בן מזל יוסף חיים בן יעל בר אברהם בן ג`וליה אור בן ז`קלין אור מתוק בן ג`קלין אוהד בן אסתר תמר בת שלום יהונתן חיים בן גלוריה אנה אמיליה בת דניאל נתן בן גליה נועם בן אהרון דב הלוי דוד בן איריס עודד בן מינו ואליהו בער בן רחל עלמה בת יונת עידו בן יעל דניאל לירז בן סיגלית דנה אסתר בת רמית דור בן ויקטוריה דוד בן פירחיה חנה בת אסתר אלחנן בן יעל לאור בן ענבל אליה בן מירב גיל בן אורה עודד בן מיכל איתן בן שרה אליהו מיכאל בן רחל אורי בן יוכבד נריה בן שרון אור בן ז`קלין מתוק עומר בן לימור גולן בן חיה יהונתן יצחק בן אילת הלל בן אודליה יובל בן אביבה יעקב יוסף בן רוד ה גלה אייל בן דגנית מיכאל בן רבקה יונתן בן מרינה מרים אור יוסף בן דבורה חיה ינון נתנאל בן כרמלה הראל דרעי בן אושרת סיוון שמחה בת אוסנת דביר בן שלומית משה צבי בן עירית חגי בן אוריאנה יותם בן נעמי עומרי בן נועה עמיחי אברהם בן רבקה אלרואי בן מזל יוסף חיים בן יעל בר אברהם בן ג`וליה אור בן ז`קלין אור מתוק בן ג`קלין אוהד בן אסתר תמר בת שלום יהונתן חיים בן גלוריה אנה אמיליה בת דניאל נתן בן גליה נועם בן אהרון דב הלוי דוד בן איריס עודד בן מינו ואליהו בער בן רחל עלמה בת יונת עידו בן יעל דניאל לירז בן סיגלית דנה אסתר בת רמית דור בן ויקטוריה דוד בן פירחיה חנה בת אסתר אלחנן בן יעל לאור בן ענבל אליה בן מירב גיל בן אורה עודד בן מיכל איתן בן שרה אליהו מיכאל בן רחל אורי בן יוכבד נריה בן שרון אור בן ז`קלין מתוק עומר בן לימור גולן בן חיה יהונתן יצחק בן אילת הלל בן אודליה יובל בן אביבה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
דרך ארץ קדמה לתורה
ערכים
קשר בין הורים לילדים
זאב גרינוולד
הקניית ערכים
זאב קצנלבוגן
ביתו של אדם הוא מבצרו
ערכים
קשר טוב עם ילדנו
דוד ברוורמן
הרצאות דומות
יסודות החינוך
יחיאל יעקובזון
שמונה כללים בחינוך
מיכאל לסרי
ילדים זה ברכה
מיכאל לסרי
חינוך למשמעת - כיצד ? - ..
צביאלי בן צור
הדיסוננס הקוגנטיבי
יחיאל יעקובזון
מאמרים בנושא
אמפתיה
ערכים
חינוך ילדים
ערכים
חינוך עם חיוך
ערכים
גבולות בחינוך
ערכים
עולם ללא גבולות
ערכים
מאמרים נוספים
גדול שימושה יותר מלימודה
השאלה

מהי משמעות המושג ''גדול שימושה יותר מלימודה''?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

סעיף נכבד במשנת החינוך, הוא מה שאמרו חכמינו ז"ל (ברכות ז, ב): "גדול שימושה של תורה יותר מלימודה". באימרה זו מצוי המפתח לתוכנו של החינוך התורני. אילו היתה מערכת החינוך שלנו מבוססת על הקניית ידע בלבד, מסתבר שלא היה מקום להענקת משקל כה נכבד לשימושה של תורה. אף באם היה מדובר בלימוד תיאורטי של רעיונות מוסריים, לא היה מקום להדגשת "שימוש תלמידי חכמים". אולם החינוך היהודי מבוסס בעיקרו לא רק על תוספת ידיעות, אלא על חינוך מעשי להקניית אורחות חיים, ואלו נלמדים ממעשי האדם המלמד, יותר מאשר מפיו ומדבריו. עיקרון זה מחייב את התלמידים לא להסתפק בשמיעה יבשה של "חומר" נלמד, אלא להתבונן וללמוד את מיכלול דרכי התנהגותו של הרב. כיון שמדובר בלימוד "תורת חיים" שיש ליישמה בפועל, תקף ביותר הכלל של "והיו עיניך רואות את מוריך", שכן הראיה מקרוב היא המעמידה את החניך על צדדי היישום המעשי של התורה הנלמדת. חז"ל המעלים על נס את "שימושה של תורה יותר מלימודה", מחייבים במידה לא פחותה גם את המלמדים שישמשו מופת וסמל לתלמידיהם. אם אורח חייו של הרב אינו זהה לאשר הוא מלמד, לא זו בלבד שאין לנו ענין ב"חומר" שהוא מלמד, אלא שקלקלתו רבה יותר. נקודת המוצא לחובת החינוך היא המחוייבות התורנית להמשיך את שלשלת התורה שמסיני, לכן, לא ייתכן שבמסגרת זו יתגלה מצד הרב או האב זלזול כלשהו בקיום המעשי של הנלמד. עינו הבוחנת של התלמיד נשואה להתנהגותם של הוריו ומלמדיו יותר מלהוראותיהם, והוא קולט מיד האם דבריהם אכן מחייבים גם אותם עצמם וגם הם נוהגים לפיהם, או שמא הם מזוייפים מתוכם.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
    חינוך ילדים
  • שידוכים
  • אהבה
  • נישואין
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה