שיר הלל ל"חיים פשוטים"

מאמרים נוספים
חג השבועות – חג מתן תורה
לראות את הקולות
מעמד הר סיני – מאורע חד פעמי
שמירת מרחק חיונית במעמד הר סיני
מאמרים נוספים
מפסח ועד שבועות - עצמאות מדומה ועצמאות אמת
עשרת הדברות
הר המוריה והר סיני
ההכנה לקראת...
ייחודיות דמויותיהם של בועז ורות
חג השבועות
זכרון מעמד הר סיני
דוד המלך ואנחנו
מגילת רות – מגילת החסד
"היום הזה נהיית לעם"
שתי הלחם בעצרת
"מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה"
מסיני ועד הלום
נעים זמירות ישראל
לא נפולת ולא נמושה
היגיון מול דבקות
הר סיני מקומו, טבעו ופלאיו
אלקנה מנהיג המהפכה השקטה
גר הצדק פוטוצקי
סוד הגאולה
על גדות החידקל
הפועל "לשוב" במגילת רות
סיפור מגילת רות
עשרת הדברות
שיר הלל ל"חיים פשוטים"
מאמרים נוספים

במגילה מתגלה סיפור חייה של משפחה שעוברים עליה מהומה ואבדון, השפלה ונצחון. אבל כדי להתחבר ליופי האמיתי של מגילת רות, צריך להקשיב לדקויות, לשמוע את הניואנסים, ולהבחין במתכונת הנהדרת העוברת לכל אורך המגילה, מתכונת שהיא בעצם הוראה לדורות, חיי יום יום פשוטים וסתמיים ביותר, - כפי שמסופרים במגילה – עוברים זיכוך ועליה בדרגה על ידי הזרמת רוח ה' ותורה לתוכם.

גיבורי המגילה אינם רק גדולי ומנהיגי הדור, מתוארים שם גם פשוטי העם שעושים את עבודתם.

בשדות, קוצרים את התבואה, אבל במקום שפה גסה והמונית (כפי שהיינו מצפים מפועלי שדה), כאשר בועז מברכם – ה' עמכם – הם עונים לו: יברכך ה'. (רות, פרק ב' פסוק ד').

בהמשך המגילה מתארת את האהבה האמיתית והנאמנה הקיימת בין הכלה לחמותה. הצורה המכובדת שבועז נותן צדקה לקרוביו, ולכל הנצרכים שם. והחן והחסד שרות מפגינה כלפי בועז וחמותה, כאשר היא מעדיפה אותו על פני אנשים צעירים יותר, ומתאימים לגילה.

והעם בברכתו לבועז ורות, אינו מסתפק ב"מזל טוב" אלא: ברכוהו כל העם אשר בשער, והזקנים עדים, יתן ה' את האשה הבאה אל ביתך כרחל וכלאה אשר בנו שתיהן את בית ישראל, ...ויהי ביתך כבית פרץ וכו'". – ברכה אמיתית מכל הלב, (רות ד', י"א) ואחר כך הנשים לנעמי בהולדת עובד: (רות ד' י"ד ט"ו) ברוך ה' אשר לא השבית לך גואל וכו', והיה לך למשיב נפש ולכלכל את שיבתך כי כלתך אשר אהבתך ילדתו וטובה היא לך משבעת בנים".

עצם הפרוט של הדברים הנעימים והרגישים האלו במגילה, מדגיש את חשיבותם לדורות, את השעור העצום שהם מלמדים בעובדת הכתיבה המפורטת.

אין כאן תאור של ניסים גלויים אירועים מזעזעי תבל, "רק" לימוד של מה ואיך לדבר עם הזולת ברגעים שונים של חייו.

בדיוק כמו בועז ורות, במעשי החסד "הפשוטים" והקטנים להם, יצרו את הבסיס למלכות בית דוד ולמשיח. כך כל אחד, בדרכו הרגילה, בחיי היומיום שלו, יכול ומסוגל לקרב את הגאולה.

נעמי שכולה ואלמנה, מביעה את כאבה ונפשה המעונה: אל תקראו לי נעמי – קראו לי מרה, - - - וה' הרע לי. זה מראה לנו שליהודי יש אפשרות לבטא כאב הוא לא נדרש להיות אוטומט שמקיים מצוות, אבל במשפט הבא כבר רואים את גדלותה של הנשמה היהודית:

ה' הרע לי – היא מקבלת מיד שהכל מיד ה'.

למרות שנעמי טוענת שאין מתאים יותר לקרוא לה נעמי, היא חיה חיים שכולם נעימות וגדלות. אופיה של נעמי היה כל כך מלא חן וחסד שרות נמשכת אליה כמו מגנט.

התקרבותה של רות ליהדות לא נבעה מהבנה אינטליגנטית של האמת הצרופה של היהדות, אלא אישיותה הכובשת של נעמי, היא שמשכה אותה. כמו שהיא אומרת לה בתשובה על זירוזה של נעמי את רות, שהיא תשוב לעמה ומולדתה, היא עונה לה כידוע: באשר תלכי אלך, עמך עמי ואלוקיך אלוקי. זה בעצם לא שאת העם היהודי ואלוקיו היא רוצה, אלא את עמה ואלוקיה של נעמי היא רוצה!

ואמנם נעמי נאנחת: ריקם השיבני ה', אך באמת חייה אינם ריקים כלל. עובדה שהיא תכננה את גיורה ונישואיה של רות, שהביאו להקמת בית דוד הנצחי.

כאשר נולד עובד, נעמי חיבקה אותו אל ליבה, הפכה לאומנת המסורה שלו עד כדי כך שהשכנות אמרו: יולד בן לנעמי!

אפשר להסביר את האמהות הזאת של נעמי, אבל אפשר להסביר זאת במשמעות עמוקה יותר. בהיותו – כאלו בן של הרוחניות שלה, של מעשיה הטובים, של התכנון שהשקיעה בנישואי רות לבועז, שכולם היו לשם שמים באופן מוחלט.

מגילת רות מתארת עולם טבעי ורגיל לחלוטין: אשה ערירית שנשמעת מריר, חושבת שחייה היו מבוזבזים, כמו שכל אחד אחר במצבה היה חושב. היא כלל לא חשבה שמנקודת מבט עליונה היא נחשבת לסבתא של מלך ישראל.

במגילה אין מלאכים שמגלים לנעמי שפעולותיה מעוררים סער במרומים, נביאים לא מגלים לרות ובועז שצאצאם יהיה משיח בן דוד, מה שמדובר שהם הם מעשי יום-יום פשוטים שהם גדולים וחשובים כדי הופעה במגילה לדורות. נקודת המבט האנושית והרגילה, אפילו הכואבת והמיסרת ביותר היא מה שמהווה את המסר של המגילה.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
בניית אתרים